Tuesday, July 26, 2011

dietkah saya?

semenjak check up kat klinik yang penimbang menyatakan saya naik 4kg dalam masa 5 minggu, saya terus amik inisiatif nak kawal pemakanan. means pagi no nasi lemak. hanya mil0+nestum atau cereal. bergegas ke 99 speedmart untuk mencari alternatif breakfast selain nasi lemak


sebelum pegi 99 speedmart tu, dalam minda ni terbayang corn flakes. so, plan nak beli corn flakes je la. sampai kat sana xde stock unutk conflakes. mungkin makin menjengah ke bulan ramadhan ni, makin laku cornflakes sampai sold out. so, saya pon terus la pilih cereal ni. dari nestle jugak, lebih kurang sama dengan cornflakes.





setiap pagi, saya akan bancuh milo 3in1 dan rendam cereal ni dalam air milo tu. rasanya boleh tahan sedap jugak la. bila tengok menda ni macam untuk orang diet aja. tapi saya rasa ianya xmenjejaskan kandungan saya. sental aja la. asalkan boleh lupakan lambaian nasi lemak di pagi hari. also, sekarang ni saya dah benti terus minum air gas. minum air masak atau pon oren sunquick aja. nak kawal kenaikan berat badan waktu menganding punya pasal. xnak apa-apa problem arise later. baik kawal siap-siap.




hari ni pegi check up lagi. hasilnya, saya hanya naik 400 gram aja. nurse pon tanya "awak tahan makan ke". saya angguk je coz previous check up dia tengok saya naik sampai 4kg. tetiba datang kali ni naik 400 gram aja. tapi yang masih xok HB saya. makin low. previous 10.6, tadi check 10.5 pulak. padahal ubat memang makan ikut peraturan. xde pon skip. memang berdisiplin la saya ni pas kena lecture ngan nurse.



after 2 weeks ni saya akan pegi check up lagi. tapi nurse tu kata saya dah boleh booking kat PPUM unutk bersalin. mungkin this week jugak saya akan pegi PPUM. kalau pegi lambat nanti dah bulan puasa. buatnya kena minum air gula lagi, dah xboleh nak puasa. kalau diizinkan ALLAH, saya nak jugak berpuasa penuh tahun ni (kalau mampu dan larat).

No comments:

Post a Comment