Monday, April 11, 2011

kecoq ayaq lioq



tadi pegi ke lab, nak hantar borang balik awal. last week balik awal, so kena la isi borang. tanpa borang laporan kedatangan akan merah. then, budak lab offer buah mangga masam. saya pon dengan tersenyum pegi la makan. makan banyak jugak la, tapi xberapa menikmati coz ada kicap+gula sahaja. pedasnya enggak ada.


sekarang ni asyik tertelan air liur aja. teringat pelam muda kat umah. xsabar nak balik umah makan pelam muda tu. mak ndak saya tolong kaitkan pelam muda tu. pelam padi memang susah sket nak jumpa kat kl ni. bila balik kampong kat kedah, tengok ada mangga muda terus la mintak kat mak ndak.

masa saya sampai umah mak ndak, dia tengah potong pelam muda yang dah siap direndam dalam air garam. masuk aja umah, dia terus jamu (hidang) kitanorang dengan jeruk pelam. memang terbaik la. also, dia bekalkan saya 2 jenis jeruk pelam. yang dah siap jadi jeruk dan yang telah diremdam air garam sahaja. sekarang ni saya suka yang direndam air garam sahaja. memang orang lain xlalu nak makan yang ni. tapi saya memang sukeeeeeeeee...........



balik ni, nak makan dulu pelam muda, then nak start proses. nak jadikan pelam yang banyak kat umah tu jeruk. sume nak rendam dalam air garam je. so, kena rajin skit la petang ni. xleh melepak je kat umah.



tadi, try cari resepi nak buat jeruk ni.



1. belah buah mangga ni


2. rendam dalam air garam semalaman


3. toskan dan rendanm dalam air gula pulak


xsabar nak buat jeruk..................

No comments:

Post a Comment